Monday, May 2, 2011

KISAH AKU DAN CITA-CITA

 Awk sorry sangat...saya memang xbole tido...even dh wish gudnite td...hope awk xmrh ye...saya nak conteng2 kt sini...


Assalamualaikum semua...


Okeh starting kt atas tuh mmg xde kene mengena langsung ngn title entry ni...em tetibe teringat balik psl cita2 aku mse kecik2 dulu...dari sebelum masuk tadika....pastu masuk tadika...then sekolah rendah...sekolah menengah....cita-cita aku mmg berubah2....ish tak tetap pendirian betul...semuanya ikut minat semasa...dan mulut2 orang...tapi akhirnya mse form5....aku dpt decide ape yg aku nak jd akhirnya...(^___^)...


Sebelum masuk tadika....
"kakak nak jd ape bile besar nnt?" (akak sedara aku tny)
"kita nak jd cikgu..hehehe.."(aku jawab)
sebab mse tu cita2 tu je yg aku boleh fikir dan tahu...and mse kecik2 kn selalu main cikgu2...pastu akak sedara aku ckp lagi...
"jadi cikgu gaji sikit...baik kakak jadi dokter..gaji besar sikit...."
lalu budak kecik yg xtaw ape2 ni pon fikir la sejenak...
"tengok la nnt jd ape...hik3..."(aku jawab...blur sbnrnye)


Dh masuk tadika....
"sape bila besar nnt nak jd cikgu??"(cikgu aku tny)
haa mse 2 aku dh semangat nak angkat tgn dh...tp tiba2 xjadi...sebab hampir satu kelas angkat tgn...nak jugak rase lain dari yg lain....lalu cikgu aku tnya aku...
"awk nak jd ape??"
"hehe...dokter..."(aku jwb smbil malu2)
dalam hati...bila mase plak aku tkr cita2 nihh...sejak dari hari 2...bila org tny psl cita2...aku akan ckp dokter...
sbb tu je cita2 yg aku taw selepas cikgu...


Bila masuk sekolah rendah...
Makin banyak pekerjaan yg aku tahu...makin menjadi2 la cita2 aku berubah2...mmg dh xpandang dh cikgu ngan dokter...cita2 nak yg best je...pernah nak jd Inspektor Polis...sebab nak jd cm inspektor Haliza dlm cite gerak khas...ntah pape je...pengaruh tv semua 2...pernah jugak nak jadi Bomba...lepas cikgu suruh buat karangan ttg rumah terbakar....nampak cm hebat je selamatkn org...nak jadi Wartawan pon pernah...sebab suka nak catat2 nota sambil dgr org ckp...pastu masuk tv...mse akhir tahun darjah 6...ade lawatan ke KL...mse tu ade g Putrajaya...tgk masjid n bangunan sekeliling kat situ....memang cantik2...aku ape lagi....berkobar2 nak jadi Arkitek plak mse 2...aku pernah pinjam buku psl arkitek kat library sekolah...aku igt lagi sebab smpai sekarang buku 2 ade kt rumah...tu  xpulang buku namanya...seingat aku 2 la cita2 terakhir sebelum aku msuk sekolah menengah...


Dh besor sket msuk sekolah menengah plak ye...
Masih memegang cita2 sebagai arkitek...suatu petang...semasa prep petang...didalam kelas 1 Zubri...sedang rakan2 sebok buat kerja sekolah....aku boleh melukis view asrama aku dari kelas...mmg mse tu ilham datang mencurah2...sumpah cantik gler...nampak real...bangga je aku tunjuk kt kawan2...sejak tu lme sket la aku bernekad nak jd arkitek...sampai form 3 kot....sebab mse form 4 dpt msuk kelas sains tulen...bila aku fikir balik...bukan selalu aku lukis cantik...kadang2 jek...jarang2 sebenarnya...so akhirnya aku mengalah...walaupon mse sekolah rendah pernah menang no. 3...pertandingan melukis benda statik...tp sekali 2 je pernah menang...aku pon tukar cita2..nak jadi Engineer....sebab dalam byk2 kelas...kelas fizik,math ngn addmath je yg aku segar....kelas lain semua aku tewas...tewas tu maksudnya aku tido la...kelas bio lagilah... sedar mase awl kelas ngn abis kelas je...memang x la  kalau nak jadi dokter kn...nasib baek mse spm bio aku xfail...tertukar dgn kertas jwpan org lain kot....heeee...


Engineer ape aku nak jadik??mse form 4 xspesifik lagi...masih  engineer...tp mse form 5...aku tak tahu la kenapa rezeki aku murah sangat...aku dpt g Sabah dua kali secara percuma...pertama sebab ikut rombongan sekolah2 asrama harian negeri johor...tiap sekolah kena hantar 2 org wakil...aku dapat pergi...syok giler..dh la free...seminggu plak 2...itulah 1st time aku nek flight...kali kedua g Sabah sebab dpt wakil negeri pergi kem peringkat kebangsaan kt Sabah...kem ape??tu korg xyah tahu sebab aku pon malu nak ckp...xlayak rasenye nak ckp n bgtaw org...yg taw diam2 jek..bile dh byk kali dpt naik flight aku pon dh jatuh cinta kt kapal terbang...rse seronok plak tgk kapal terbang byk2 kt airport..mula terdetik nak jd engineer bhgian kplterbang...walaupon xjelas keje ape tu sbnrnya...


Sampai masuk matrik...
Itulah cita2 aku...Engineer Kplterbang...walaupon aku xtaw ape nama spesifiknya...hampir semua org tahu cita2 aku 2...aku sedar bile aku dpt kos aero ramai kwn2 aku wish tahniah and ckp.."dapat jugak ko kos yg ko nak"...boleh tahan jugak mulut kepoh aku...nsb bek dpt...kalau x...buat malu jek..1st choice plak tu kt upu...Alhamdulillah...even abah ngn ma xberapa setuju...tapi inilah pilihan aku...abah suro jadi dokter or pharmacist..ma pulak suro jadi cikgu...tapi aku xminat..akhirnya dengan kata2 manis yg keluar dari mulut aku...ma ngn abah dapat terima kos yg aku amik sekarang...


So inilah aku sekarang...seorang pelajar di Fakulti Kejuruteraan Mekanikal..di UTM Skudai...kos Kejuruteraan Mekanikal-Aeronautik...aku tak meletakkan harapan yg tinggi tentang kerjaya yg aku akan lalui beberapa tahun akan datang...cukuplah aku dpt kerja yg xtersasar jauh dari kos and minat aku...and aku puas hati dgn ape yg aku kecapi...


Untuk abah ngn ma...terima kasih sebab support akak..abg.long pon sama...ada bg nasihat...kawan2 yg tiap mse ngn aku atin,iqa and jami...thx sbb apply kos ni jgk...law x aku xde kwn2 yg best cm korg...xlupe senior kos aku yg sempoi...buat kitorg rse hepi n sempoi jgk...sampai sekarang belum ade kekesalan dgn kos yg aku amik...dan harap memang tiada kekesalan sampai aku tamat stdy nanti...


Sekian, wassalam...(^___^)


Cocet-cocet: Kalau aku xamik kos ni...mesti aku xjumpa dia...even dy kos lain sebenarnya....tp ade la link sket2...hahaha....

2 comments:

riff rahim said...

ala... dapat wakil kem ASAT kan... hahaha... oops, sorry. slipped off. hehe.

btw, rindu syue jugak laa~ da bau2 da nasik minyak ni. hahaha

_syuebum_ said...

ni mmg xley simpan rhsia ni..hehe
ak rse nk tukar nasi ayam la plak...
rindu ko jgk...dh jd Dr. bole bg rawatan free kt ak t..